Miskraam

Helaas komt het regelmatig voor dat vrouwen een miskraam krijgen. Ongeveer 17% van alle zwangerschappen eindigt in een miskraam. Als je een miskraam krijgt is dat een emotionele periode. De miskraam brengt vaak abrupt een einde aan plannen en fantasieën over jullie verwachtte kind. Wij proberen je in deze periode zo goed mogelijk te begeleiden. Je kunt met al je vragen bij ons terecht.

Symptomen

Bloedverlies en/ of buikpijn kunnen eerste tekenen zijn van een miskraam. Bloedverlies komt vaker voor tijdens de zwangerschap en hoeft niet altijd te betekenen dat je een miskraam krijgt. Ongeveer 50% van de vrouwen met bloedverlies in het eerste trimester krijgt een miskraam. Soms kom je er bij de echo pas achter dat het hartje niet klopt of er geen goede zwangerschap is aangelegd.
Bij ongeveer 8 weken zwangerschap kunnen we met een echo zien of het hartje klopt. Bij een kloppend hartje is de kans op een miskraam klein, maar zeker niet uitgesloten. Bedenk vooral dat een echoscopisch onderzoek niets veranderd aan de uitkomst van de zwangerschap. Het maken van een echo zal dus ook niet altijd zekerheid of geruststelling bieden.

Oorzaken

De oorzaak van een miskraam is meestal een aanlegstoornis. Bij de bevruchting is er toevallig een afwijking in de chromosomen ontstaan die aanleiding geeft tot een stoornis in de ontwikkeling. Hierdoor kan de zwangerschap niet verder groeien en wordt afgestoten. Meestal gaat het hier niet om erfelijke afwijkingen en heeft het optreden van een miskraam dus geen gevolgen voor een eventuele volgende zwangerschap. Na een miskraam is er dan ook geen reden voor nader onderzoek. Dat wordt pas geadviseerd na meerdere miskramen.

Behandeling

Een miskraam kan je niet voorkomen of behandelen. Je kunt kiezen tussen afwachten op het spontane beloop of het laten weghalen van het zwangerschapsweefsel met behulp van een curettage of medicatie (prostaglandine tabletten). Aan elke benadering zitten voor- en nadelen die wij met je zullen bespreken. Bij complicaties als teveel bloedverlies of buikpijn zal sneller worden besloten tot een curettage. Indien nodig verwijzen wij je naar de gynaecoloog voor verdere begeleiding van je miskraam.
Je verstand denkt soms dat de miskraam door de dokter ten einde te laten brengen het beste is. Je gevoel kan dit vaak nog niet aan. Het kan het goed zijn hier de tijd voor te nemen. Meestal is het daarom beter niet op de zelfde dag van het ontdekken van een miskraam al een ingreep te ondergaan om het weefsel te verwijderen. Bij de gynaecoloog krijg je eerst een gesprek over de mogelijkheden, een ingreep wordt meestal voor later gepland.

Spontaan beloop

Na soms dagen wachten start het bloedverlies, dat gepaard gaat met buikpijn, zoals bij de menstruatie. Deze pijn neemt toe, op een krampachtige manier, dus de pijn gaat van sterk naar minder of zelfs even helemaal weg, en komt dan weer. Dit wordt in de loop van uren steeds sterker. Op een zeker moment merk je een soort druk, en bij het naar de wc gaan voel je dan dat er een prop uitvalt. Om dit op te kunnen vangen raden we aan in een bakje te plassen. Als je niet zeker bent dat je het vruchtzakje verloren hebt mag je ons altijd vragen dit te komen bekijken. Nadat de miskraam compleet is komt er snel een einde aan de buikkramp en het bloedverlies wordt dan ook ineens een stuk minder.

Wanneer eerder contact opnemen?

Het is verstandig om in de volgende situaties contact met je verloskundige of arts op te nemen:
Hevig bloedverlies, langdurig en meer dan een menstruatie. Binnen 20 minuten twee grote maandverbanden helemaal vol en zwaar van het bloed.
Bij klachten van duizeligheid, sterretjes zien of flauwvallen.
Bij langdurig aanhouden of terugkeren van buikpijn en/ of bloedverlies. Dit kan een aanwijzig zijn voor een incomplete miskraam.
Als je koorts krijgt (temperatuur van 38°C of hoger).

Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar op 0546-532004 voor het begeleiden van een miskraam.